Herinner je je die tijd nog? Avonden aan de buis gekluisterd, kijkend naar Bekende Nederlanders die met stalen gezichten en een flinke dosis bluf streden om de pot aan de pokertafel. Programma’s als “Poker Kings NL” en de uitzendingen van grote toernooien zoals de Master Classics of Poker (MCOP) brachten de spanning van het kaartspel de Nederlandse huiskamers in. Zangers, acteurs, sporthelden en presentatoren; we zagen ze in een heel andere setting dan we gewend waren. Het was een periode die poker mainstream maakte en een fascinatie voor Texas Hold’em aanwakkerde. Maar waar is die tv-glorie gebleven?
De populariteit van pokerprogramma’s met BN’ers was destijds enorm. Het was de perfecte mix van bekende gezichten, de psychologische strijd van het bluffen, en de verleidelijke glitter van het casinoleven. Kijkers genoten ervan hun idolen te zien strijden, en voor velen was het een eerste kennismaking met de spanning van het spel. Deze fascinatie voor de combinatie van kans en strategie is tijdloos.
Tegenwoordig heeft die spanning zich grotendeels verplaatst naar de online wereld, waar talloze platforms een breed scala aan spellen aanbieden. Online casino’s zoals bijvoorbeeld Winningz proberen die opwinding en de droom van een mooie winst digitaal te vangen, met een divers aanbod aan casinospellen en de belofte van een toegankelijke, moderne speelervaring. Tel daar nog eens de royale bonussen en verschillende sportweddenschappen bij op en je snapt waarom online casino’s ongekend populair zijn. De vraag blijft echter of die specifieke magie van BN’ers aan een fysieke tv-pokertafel ooit nog in dezelfde vorm terugkeert.

Onze eigen pokersterren schitterden aan het vilt
De pokerboom op televisie bracht ook BN’ers voort die zich ontpopten tot serieuze spelers. Voormalig tophockeyster Fatima Moreira de Melo maakte na haar sportcarrière een indrukwekkende overstap. Als lid van een professioneel pokerteam speelde ze tien jaar lang op internationaal niveau, won aanzienlijke geldprijzen en werd in 2018 opgenomen in de Nederlandse Poker Hall of Fame.
Haar deelname hielp het imago van poker te transformeren. Ook onderzoeksjournalist Alberto Stegeman liet zijn pokertalent zien door in 2018 het Main Event van de Master Classics of Poker te winnen. Evenementen zoals speciale celebrity toernooien, met deelnemers als Ronald de Boer en Tino Martin, toonden aan dat veel BN’ers het spel een warm hart toedragen.
Was alles wel zo rooskleurig achter de tv-schermen?
Hoewel tv-aandacht poker een boost gaf, waren er kritische geluiden. Pokerprofessional Rolf Slotboom wees al in 2009 op nadelen. Volgens hem gebruikten tv-zenders poker vaak voor kijkcijfers, met weinig affiniteit voor het spel. Toernooistructuren in tv-shows waren soms ondermaats, en er bestonden verdenkingen dat de selectie van spelers voor tv-tafels niet altijd willekeurig was, maar beïnvloed door mediagenieke waarde of sponsorbelangen.
Bovendien lag de nadruk in uitzendingen vaak op spectaculaire “bad beats” en de luxe levensstijl van spelers, wat een vertekend beeld gaf van poker als puur gokken in plaats van een denksport. Deze focus op rijkdom heeft mogelijk bijgedragen aan een negatievere publieke perceptie en latere, strengere Nederlandse regelgeving.
De wet gooide roet in het eten voor gokreclames met sterren
Een significante ontwikkeling die de relatie tussen BN’ers en kansspelen direct beïnvloedde, is het verbod op de inzet van rolmodellen – waaronder bekende Nederlanders – in reclames voor kansspelen. Deze maatregel, effectief sinds 30 juni 2022, is bedoeld om met name jongeren en kwetsbare groepen te beschermen tegen de verleidingen van gokken.
Het idee is dat idolen geen producten of diensten mogen aanprijzen die potentieel schadelijk kunnen zijn. Dit verbod betekende voor veel BN’ers het einde van lucratieve reclamecontracten en maakt de productie van nieuwe, grootschalige pokerprogramma’s met een sterke celebrity-inbreng commercieel een stuk lastiger.
Poker verovert het internet met streamers en online toernooien
Terwijl poker op traditionele tv-zenders minder zichtbaar werd, heeft het spel online en via streamingplatforms een enorme vlucht genomen. Websites en apps bieden 24/7 toegang tot pokerspellen. Daarnaast hebben pokerstreamers op platforms als Twitch en YouTube een nieuw publiek aangeboord. Nederlandse pro’s zoals Lex Veldhuis hebben internationaal miljoenen volgers.
Ook beroemdheden nemen soms deel aan online (benefiet)toernooien die gestreamd worden, wat een directere vorm van interactie met fans mogelijk maakt dan de klassieke tv-uitzending. De Amerikaanse “Celebrity Poker Tour” bijvoorbeeld, wordt uitgezonden op YouTube en richt zich sterk op online kijkers.
Zien we BN’ers ooit nog bluffen op primetime?
Is een terugkeer van pokerprogramma’s met BN’ers op de Nederlandse mainstream televisie realistisch? De uitdagingen zijn aanzienlijk. Strengere reclameregels maken sponsoring lastiger, het medialandschap is versnipperd, en budgetten voor dergelijke producties zijn mogelijk kleiner.
Bovendien is de publieke perceptie van gokken veranderd. Toch zijn er kansen. Poker blijft populair. Nieuwe formats, wellicht met meer nadruk op de strategische aspecten en minder op de “schijtlolligheid” van weleer, zouden een nieuw publiek kunnen aanspreken. Ook een sterkere integratie met online platforms biedt mogelijkheden.
De kaarten voor tv-poker opnieuw geschud
De “gouden eeuw” van BN’er poker op de Nederlandse televisie was een unieke periode die het spel een enorme populariteitsimpuls gaf. Hoewel die specifieke formats waarschijnlijk niet in dezelfde vorm terugkeren, blijft de combinatie van poker en bekende persoonlijkheden aantrekkelijk. De toekomst van poker in de media zal wellicht liggen in meer inhoudelijke, verantwoord geproduceerde programma’s, of in de dynamische wereld van online streaming.