Een vrouwelijke voice-over kan je commercial nét dat extra beetje vertrouwen, warmte of overtuigingskracht geven. Maar wanneer kies je juist voor een vrouwenstem? En waar vind je redelijk bekende vrouwelijke voice-overs tegen een betaalbaar tarief? In dit artikel verdiepen we ons in de vrouwenstemmen van Nederland.
Wanneer boek je een vrouwelijke voice-over?
Eén van de meest gestelde vragen aan stemmenbureaus is: wanneer boek je een mannen- of juist vrouwenstem? Volgens het bekende voice-over bureau VoiceCowboys is de doelgroep van de klant vaak bepalend. Bierreclames worden dan ook meestal ingesproken door een man en cosmetica commercials juist weer door een vrouwelijke voice-over. Waarom? Omdat we dat als luisteraar kennelijk verwachten.
Of een merk wil juist een warmere, zachtere toon in hun tv-commercial. Bijvoorbeeld wanneer je een gezondheids- of kindvriendelijk merk bent. In zulke gevallen werkt een vrouwenstem vaak net iets beter dan een mannenstem. Het voelt toegankelijker, vriendelijker en minder commercieel.
Ook bij telefonie of instructievideo’s komt een vrouwelijke stem vaak beter uit de verf. Het klinkt geduldiger, rustiger en fijner om naar te luisteren. Zeker bij langere fragmenten werkt dit in je voordeel. Je wilt immers geen voice-over stem die vermoeiend is om te volgen.
En laten we eerlijk zijn: in een commercialblok vol mannenstemmen val je met een vrouwenstem soms gewoon meer op. Het zorgt voor afwisseling en geeft je boodschap nét een ander geluid. Precies wat nodig is om boven de rest uit te stijgen als merk.
Welke voice-over vrouwen hoor je vaak op TV?
Sommige vrouwenstemmen hoor je zó vaak op TV of radio, dat je deze stemactrices direct herkent, zelfs als je hun naam niet weet. De naam van de voice-over vrouw in de Kruidvat commercials weet je misschien niet, maar haar stem ken je uit duizenden..!
We zetten een Top 5 met bekende voice-over vrouwen voor je (in willekeurige volgorde) voor je op een rij.
1. Hadewych Minis
Hadewych Minis is als stem van Kruidvat misschien wel de bekendste vrouwelijke voice-over van Nederland. Haar stem klinkt energiek, vrolijk en direct herkenbaar. Je hoort haar vrijwel dagelijks op tv en radio in alle Kruidvat commercials, waardoor je bij het uitspreken van slechts 3 woorden al weet dat het om de bekende drogisterijketen gaat.
2. Marjon Keller
Bekende voice-over vrouw Marjon Keller is niet specifiek bekend van één merk, maar vooral omdat ze ontzettend veel commercials en webvideo’s heeft ingesproken. Ook hoor je haar stem dagelijks op de TV als stationvoice voor RTL4. In het verleden heeft Marjon ook gewerkt als radio-dj voor 100%NL.
3. Tamara Brinkman
Als actrice én voice-over weet Tamara perfect hoe ze emotie en overtuiging combineert. Ze is vaak te horen in commercials die een zachte, persoonlijke benadering vragen. Ook is Tamara bekend van nasynchronisaties en radiospotjes inspreken, iets dat zij al meer dan 20 jaar lang doet.
4. Sophie Hoeberechts
Sophie Hoeberechts is een ervaren Nederlandse stemactrice met meer dan 25 jaar ervaring in het vak. Haar stem wordt volgens stemmenbureaus gekenmerkt als warm, overtuigend en met een vleugje humor, waardoor ze in staat is om diverse teksten geloofwaardig over te brengen naar de luisteraar.
5. Julika Marijn
Julika Marijn studeerde af aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam en heeft een mooie carrière opgebouwd in theater, televisie en als vrouwelijke voice-over. Deze stemactrice en verteller heeft een rustige, krachtige stem die vaak wordt ingezet voor diepere verhalen, storytelling of culturele projecten.
Waar vind je een goede en betaalbare voice-over vrouw?
De meest bekende voice-over vrouwen zijn meestal niet het goedkoopst. Dat is maar goed ook! Want als zij voor allerlei goedkope merken zouden werken zou dat afbreuk kunnen doen aan hun stem. Maar er zijn ook stemmenbureaus die juist op het snijvlak van nog enigszins bekend en betaalbaar werken.
Zo kun je vanaf €189 (excl. btw) bij VoiceCowboys een (redelijk) bekende voice-over vrouw voor je bedrijfsfilm boeken. En de werkwijze is verrassend simpel: je kiest een stem, stuurt online je script in, en binnen 1 werkdag heb je een voice-over opname in je mailbox.
Dit online stemmenbureau werkt bovendien zonder dure geluidsstudio’s, wat geld en tijd scheelt. Ook zijn alle aangesloten stemactrices in het bezit van een professionele homestudio waardoor er snel geleverd kan worden zonder dat je een dure voice-over studio hoeft in te huren.
Hoe kies je de juiste stem voor je project?
Begin met het doel van je project. Wil je overtuigen, uitleggen of ontroeren? Kies dan een stem die bij die toon past. Bij VoiceCowboys kun je alle vrouwenstemmen eenvoudig vergelijken omdat je van alle stemmen een goede voice-over demo kunt beluisteren of downloaden. Zo wordt het kiezen een stuk makkelijker.
Luister vervolgens naar stemdemo’s en stel jezelf de vraag: past deze vrouwenstem bij mijn merk? Het gaat niet alleen om een mooie stem, maar om de juiste klik met jouw boodschap. Vaak voel je direct of het klopt.
Heb je twijfels tussen twee stemmen? Vraag dan gerust een proefopname of advies aan. Een stemmenbureau denkt graag met je mee. Bij VoiceCowboys hebben ze inmiddels jarenlange ervaring en weten precies welke stem het beste werkt in welke situatie.
Waarom werkt een vrouwenstem beter bij bepaalde doelgroepen?
Een vrouwenstem roept vaker empathie en vertrouwen op, zeker bij vrouwen en jonge gezinnen. Dat is handig als je een merk bent dat zich richt op gezondheid, voeding of kinderen. Je boodschap voelt dan minder ‘verkoopachtig’ en meer gemeend.
Bij kinderen werkt een vrouwenstem rustgevender. Denk aan educatieve apps of luisterboeken. Een vriendelijke toon zorgt dat de aandacht blijft en dat de boodschap goed overkomt. Dat maakt het verschil in effectiviteit.
Ook bij oudere doelgroepen werkt een vrouwelijke voice-over vaak beter. De toon is meestal vriendelijker en zorgt voor een gevoel van betrokkenheid. In campagnes voor zorg en welzijn is dat een groot voordeel.
Wat kost een vrouwelijke voice-over gemiddeld?
Dat hangt ervan af wie en waar je boekt. Wanneer een voice-over exclusief voor een merk inspreekt, kan een stemactrice wel €30.000 of (veel) meer voor een opdracht opstrijken. Maar dit zijn natuurlijk de uitschieters. De meeste opdrachten liggen tussen de €250 en €2500, afhankelijk van het doel: is het een bedrijfsfilm of tv-commercial? Dat maakt veel uit in het voice-over tarief dat moet worden betaald.
Conclusie
Vrouwenstemmen zijn veelzijdig, herkenbaar en effectief bij allerlei doelgroepen. Met de juiste stem trek je direct de aandacht en houd je die ook vast. Bovendien val je met een goede voice-over vrouw iets meer op dan met een mannenstem, aangezien mannen iets vaker te horen zijn in het commercialblok. Twijfel je wat het beste voor jou werkt? Vraag dan advies bij een ervaren stemmenbureau, zij hebben van het stemmenwerk hun werk gemaakt.